Resto Druid
Volt szerencsém resto duduzni egy darabig (fél év Reborn), megosztom amit tapasztaltam. Aztán majd megírja valaki, hogy miért hülyeség.
Elöljáróban közlöm, hogy nagyon nem vagyok híve a Nourish és Healing Touch spelleknek. Mivel a resto druid fő erőssége a sok és erős HoT (Heal over Time), ezért azok erősítését tartottam mindig is szem előtt.
(Azért remélem, pár valóban jártasabb resto dudu is ír majd a topicba kiegészítéseket.)
HT – Healing Touch
LB – Lifebloom
NR – Nourish
NS – Nature’s Swiftness
RG – Regrowth
RJ – Rejuvenation
SM – Swiftmend
WG - Wild Growth
Talentek:
1. >Resto1<
Ezt még eredetis high-end (T10) restokról lestem le, és tényleg ez tűnt a leghatékonyabbnak, még itt a kisebb contentben is. Itt a Celestial Focus +3% állandó spell hastéja miatt kellett a balance ágba ennyire mélyen belemászni. Észrevehető a hiánya.
2. >Resto2<
Itt már kezd faramucibb lenni a helyzet. Itt le van nyesve a balance ágról a Nature’s Grace, és a Celestial Focus, és inkább „support” talentekre lett tolva resto ágon. Érezhetően lassabb lesz a heal, viszont a Natural Perfection +3% critet ad és a Revitalize pedig raid supportot. Az 1 kallódó pont meg átkerült Naturalist-re a picit gyorsabb HT miatt, de talán jobb lett volna az Empowered Touch-ra.
Nekem kérdéses, hogy ilyen talenton érdemes-e raidelni. Próbáltam, de valahogy túl kevés előny származik a haste rovására. Olyan „meh”. Esetleg, ha nagyon sok a haste az illető gearjén, akkor lehet ez életképes talent.
3. >Resto3<
Ez pedig szerintem egy „fail” talent, de ha valaki a Nourish spamhoz ragaszkodik, akkor ez passzolhat hozzá. Én speciel ezt sose próbáltam.
Szerintem az 1. változat a legjobb. Amennyiben aggro probléma adódna, abban az esetben nyugodtan át lehet rakni 3 pontot a Naturalist-ről a Subtlety-re. Elsőre feleslegesnek tűnhet, de én is észleltem párszor aránytalanul nagy threatot healelés közben, és mások is panaszkodtak rá a fórum druidos szekciójában. Normális esetben nem kellene, de szerintem nem szégyen átrakni a pontokat (már ha működik a Subtlety talent ).
Glyphek:
Major: Glyph of Swiftmend, Glyph of Regrowth, Glyph of Rejuvenation
Minor: Glyph of the Wild, Glyph of Dash, Glyph of Aquatic Form
A linkelt talenteknél ki vannak töltve a glyph slotok is. A felsoroltak az 1. verzióhoz tartoznak.
A Glyph of RJ helyett sokkal jobb lenne a Glyph of Rapid Rejuvenation, de amikor játszottam akkor még nem működött az a glyph (meg a lockomnak a Glyph of Quick Decay se ), ezért a sima RJ-s a célszerű harmadiknak. A Glyph of Rapid RJ a Revitalize talentet is sokkal használhatóbbá tenné, a sűrűbb RJ tickek miatt.
A Glyph of Aquatic Form helyettesíthető a Glyph of Unburdened Rebirth-el, ha valaki nagyon sóher/lusta/feledékeny reagenst venni hozzá.
Statok: (Fontossági sorrendben. Szerintem.)
Spirit - A legfontosabb univerzális stat. Az Impoved Tree of Life talent miatt a spirited 15%-ával nő a spell powered, valamint druidként eleve nagyobb mana regent kapsz belőle, mint a spiritet egyáltalán nem használó kasztok. Vigyázat! A tiszta mp5 (mana per 5 sec) statból és a spiritből jövő mana regen nem ugyanaz! A különbség az, hogy az mp5 minden helyzetben ugyanannyit tölt (hátööö mondjuk), viszont a spirites mana regen kasztolás közben durván lecsökken, ámde kasztoláson kívül igen jó tempóval tölti a manát (elméletben). Úgy tudom a resto dudukra is érvényes a papos „5 másodperces szabály”, vagyis bármilyen spell elsütése után 5 seccel indul meg a kasztoláson kívüli mana regen hatása.
Spell Power - Egyértelműen fontos, és kényelmes mennyiségű mana regen felett már egyre jobban kell majd a spirit ellenében. A sok HoT miatt szükséges, hogy a tickek egyre nagyobbak legyenek.
Haste - Szerintem a haste és a spell power versenyzik egymással a 2. legfontosabb statért, de a SP egy orrszőrhosszal vezet. Ha hanyagoljuk a NR és a HT használatát, akkor a RG lesz az egyetlen kasztidős heal fajta. Továbbá a haste csökkenti a skillek global cooldownját, és ha működne a Rapid RJ glyph, akkor a RJ tickek sűrűsége is nőne (és csökkene az RJ időtartama arányosan).
MP5 - Ez nem sűrűn van cloth/leather cuccokon, de ha van az egyértelműen healer gúnya. Spiritre elég gyúrni, abból lesz majd elfogadható mana regen. Külön mp5-re szerintem felesleges.
Intellect - Szerintem csak nagyon kezdő gearnél érdemes az intellectet külön növelni, vagy amikor már bőven jó a hastéd, akkor átállni erre.
Crit – Nos, a RJ-t kivéve (alaphelyzetben) minden más healed tud crittelni. Jó ha van, de a crites cuccokra balance druidok szoktak lecsapni. Külön rágyúrni… nos, jó kérdés. Nekem nem volt gondom az alacsony (~13%) critemmel, de a dudu heal főleg a HoTok tickjeiből áll és csak részben direkt healekből (a Lifebloom végső crit is jórészt overhealba ment). Néha kevésnek éreztem, az tény. Ez az egyetlen stat, amit talán előrébb vehettem volna a rangsorban. A Living Seed talenthez jön igazán jól a crit.
Gemek:
Meta gem: >Insightful Earthsiege Diamond<
Kék komponens: Spirit. A fent felsorolt okok miatt. Újabban panaszkodtak a healerek a fórumon, hogy a spirit alapú mana regen bugos. Ha tényleg bugos, akkor lehet hogy kényszerből jobb az MP5 kéknek.
Piros komponens: Spell power
Sárga komponens: Haste. Ha már kényelmesnek érzed a mennyiségét, akkor Intellect, hogy picit a critedet is dobja.
Idol:
Idol of Awakening WoWhead, Tauri Shoot, item: 40342 Még ez tűnt az elérhető leghasznosabbnak hosszú távon.
Idol of the Flourishing Life WoWhead, Tauri Shoot, item: 46138 Ez pedig ha már a mana nem probléma, a Nourish nagyobb heallöketet tud adni, úgy hogy HoT-olt célpontra már jobban megérje betolni.
HoT as hell:
Maga a healelés elvben nem bonyolult: HoT-ok előre felrakása és fenntartása. A komplikáció abban áll, hogy kicsit másképp, és jobban előre kell gondolkodni (madör)fa-kin* druidként, mint más healerrel. A direkt healek nem olyan nagyok és jórészt csak 1 célpontosak. Ebből adódóan a resto druid inkább „szinten tartó” healer, viszont azt akár egész raidre kiterjesztve is tudja művelni. Valahol a tankhealer és a raidhealer közti átmenetnek mondanám. Cserébe viszont a legnagyobb mobilitást és rugalmasságot élvezi az összes többi healerhez képest. Folyamatos v. gyakori mozgás szinte meg se kottyan neki – sőt ebben a legjobb -, plusz a formváltások által nyújtott eseti előnyök is besegíthetnek.
A pull előtt praktikus, de nem életbevágó feldobni a tankra 1-2 LB-ot és/vagy 1 RJ-t. Kezdő HoT nélkül viszont a RG-ot érdemes elkezdeni kasztolni és mire beér, pont egy időben fel lehet rakni a RJ-t. A LB-ból célszerű egyet felrakni és mielőtt lejárna, akkor dobni rá az újabb stacket. Így lehet késleltetni, és jó időpontra időzíttetni a végső proccát – lásd Loatheb harc. Ez a 3 leggyakoribb egy célpontos heal. WG-ot értelemszerűen több ember miatt, vagy életmentéshez jó tolni.
- Ha nagy v. hirtelen sok healt kell leadni, annak van több módja is. A Swiftmend a legjobb életmentő skill, esetleg a Nature’s Swiftnessel kombinált HT (önmagában a HT a legszarabb mana- és időhatékony heal), és persze a WG, mint instant többfős heal.
- A Nourish is beszállhat, ha nagyobb heal löketeket kell adni. ÁMDE! A talentolás és a glyphelés pont a kasztos heal kiküszöbölésére lett olyanra faragva, mint amilyen. A NR simán kiváltható a RG-al! Kipróbáltam több alkalommal is és a CritRecord addonnal össze is hasonlítottam. Full felHoT-olt célponton a RG spammolás direktben leadott normál és crit mennyisége szinte pontosan egyezik a NR spammolás normál és crit mennyiségével. Olyan 200-250 hp-nyi eltérés adódott csak a végső értékeik közt. Persze ha a talent és glyph a NR-ra van ráállítva, akkor az fogja leadni direktben a több healt, de akkor meg nincs fenn a RG HoTja, ami még a Swiftmendhez is fontos. EZÉRT voltam inkább Regrowth párti, és nem Nourish spammer.
- Raidben elég egyébként mindenkire dobni 1-1 RJ-t, meg esetleg LB-ot pár emberre pluszban. Nagyon jól visszatöltik a hp-t folyamatos raidsebzés ellen, pár WG-vel kombinálva. Ha pár illető feltűnően nagyobb sebzést nyel be, akkor jön a képbe a RG és a SM.
- Ha nagyobb területen folyik a harc és valaki túl messzire keveredik el, akkor érdemes cicaform+Dash kombóval utánaeredni, ha egyébként nem lenne healing range-ben. Pl.: Grobbulus harc, bár ott eleve célszerű a dudu healert a kifutók healelésével megbízni, mert akkor ki se kerülnek rangéból. Ugyanez a kombó jó Thaddiusnál a könnyebb leugráshoz.
- Ha instában v. raid trashen betámad egy mob, akkor a RJ+maciform+Barkskin kombó segít túlélni (vagy helyette rootolás, bár az neccesebb), de NE támadj maciformban! Esetleg egy Bash belefér, de az is határeset, mert nem kell a plusz threat. Boss ellen ez semmit nem ér. Nightelfként a Shadowmeld jobb az ilyen overaggro problémákra, de akkor sem közvetlen közelről használva.
- A Barkskin healerként is jó. Ajánlott a várható burst, vagy egyszerre többfajta sebzés előtt közvetlenül elnyomni.
- Thorns legyen a tankon mindig, rajtad soha.
- A Soulstone-t kérd nyugodtan, mert duduként tudsz Rebirth-ölni másokat!
- Rebirth-ölt (combatress, battleress, ki hogy nevezi) tagokat a RJ+SM kombó hamar felhozza bő közepes hp-ra (+ WG belátás szerint). Lehetőleg NE kezdj el éleszteni sámánt, vagy olyat akin Soulstone volt. Csak ha külön muszáj pont őt, kivételes okból (pl.: tartós, sebző trutyiban van a hullája). Próbáld egy elesett healerre, vagy rosszabb esetben tankra tartogatni a Rebirth-öt. Ha manahasználót élesztettél, akkor mehet bele Innervate is, ha úgy becsülöd, hogy nem fog kelleni másnak (vagy neked) 3 percen belül.
- A Swiftmend imba egy skill, amit ésszel kell használni (de gyakran szükséges), mert a 30 sec cd nagyon hosszú idő ám bossfighton! Főleg a tankba kell RJ+RG HoT-ot kihasználva, de menteni is jó ahogy feljebb írtam is.
- A Lifebloomot sok manába fáj felrakni, de nagy része visszajön ugyebár, így megéri végülis. Azzal kell leginkább előre gondolkodni, mert sűrű, de gyenge HoTja van, viszont nagyon durva crittel tud zárni! Amolyan fordított Regrowth.
- Erősen javallott raidhealer addon (Healbot, Grid, stb.), vagy külön addon követni a fenn levő HoT-ok idejét. Nekem a Healbot simán jelezte kis ikonnal és visszaszámlásással az összes vackot. Külön addonnak meg volt egy >NugRunning< nevűm a biztonság kedvéért. A verziójára már nem emlékszem, de gondolom a 2.9.5 és a régebbiek jók lehetnek. Kicsit fapados, de pont elég. Minden kaszt, minden specéhez jó addon egyébként.
- Az Abolish Poisont célszerű már várható méreg előtt felrakni, főleg Maexxna-nál!
- Nagy általánosságban igaz az, hogy a dpseket és a healereket NEM SZÜKSÉGES csutkára felgyógyítani, elég max 75-80%-ig. Onnantól, ha van rajtuk 2-3 fajta HoT-od - lehetőleg frissek, vagy legalább az időtartamuk felénél legyenek - azok már felviszik a hpjukat maxra. Így válthatsz hamarabb újabb célpont healelésére. (Azért ha nincs semmi vészhelyzet, biztosítsd hogy mindenki hpja a maxhoz legközelebb legyen)
Kicsit olyan a dudu healelés, mintha fáziseltérésben lennél a többiekhez képest. Olyan 2-4 seccel célszerű mindent hamarabb kezdeni, és hamarabb is befejezni. Ez persze azzal jár, hogy jobban kell figyelni a várható bejövő sebzésekre és scriptelt eseményekre.
- A fenti elvből következően - ha jó a raid és te is jól csinálod a dolgod -, lesznek olyan rövid időszakok amikor leállhatsz a heallel, mert a HoT-ok dolgoznak. Ez a kis várakozás a kaszoláson kívüli manaragen "előhozására" jó. Leginkább akkor szokott erre szükség lenni, amikor egy hosszú harcnál cd-s az Innervate és már a mana potidat is betoltad. Ja, és persze van másik healer aki healeljen addig! .
Ha ilyen leállást tervezel csinálni, azt jelentsd be TS/Ventri-n előre! Olyan 10, maximum 15 sec elég egyszerre. Ennél rövidebb szüneteket is be lehet iktatni sok bossfight kezdeti stádiumában, ha spórolnod kell a manával. Ez csak egy kényszermegoldás, és figyelni kell végig a hpkat. NEM jelenti azt, hogy lusta disznónak kell lenni! (Elég nehéz ám azt a 10-15 sec-nyi BIZTONSÁGOS pihenőidőt megalapozni a sok HoT felrakással!)
Bugok, amik talán már nincsenek is:
- A cicaform+Dash kombó után faformba váltva is megmaradt a Dash hatás (a grafikája legalábbis). Sok mocskos bugkihasználó! Ehhe-ehhe...
- Bizonyos bossfightoknál kidob a boss bármilyen formból humanoid formába. Malygos feldobás után, Ignis az olvasztójába rakás után, néhány scriptelt „fogság” után.
- Ha olyan resto druiddal vagy egy raidben, aki nem használ Glyph of Swiftmend-et (fail), akkor mikor SM-et nyom, leszedheti a TE HoTjaid is! Ha csak úgy minden ok nélkül eltűnnek, annak általában ez az oka.
Sok manát és sok sikert!
|