Intro és Elemental Shaman Pve Guide
1. Bevezetés
2. Talentek
3. Statok
4. Glyphek, Enchantok, Gemek
5. Játékstílus
6. Addonok
1. Bevezetés
Rövidítések, amiket alkalmazni fogok ebben a guide-ban:
FS = Flame Shock
LvB = Lava Burst
LB = Lightning Bolt
CL = Chain Lightning
TS = Thudershock
SP = Spell Power
STAM = Stamina
INT = Intellect
MP5 = Mana regen per 5 sec.
AoE = Area of Effect
DoT = Damage over Time
ilvl = Item Level
CD = cooldown
DPS = Damage Per Second
2007. december közepén kezdtem el World of Warcraft pályafutásomat, és első karakterem egy troll shaman lett. Eleinte próbálkoztam az enhancement ággal, de 17-es szinten átváltottam elementalra. Azóta 99,9%-ban elementál shamanként kódorgok Azeroth színes világában. Ez alatt az idő alatt szert tettem némi raid-tapasztalatra is elementálként (bár legnagyobb bánatomra a nagyágyúk – BT, Hyjal, SWP, TK – kimaradtak az életemből), ezen tapasztalatokat szeretném most egy kis csokorba szedni, és átadni Nektek.
Első kérdés: hogy osszuk el a talentpontjainkat? Az elemental shamanoknak szerencséjük van, hiszen a Blizzard úgy alakította ki a talentjeinket, hogy nem lesz fölösleges (ún. „filler”) talentpontunk, mindet hasznosan tudjuk elkölteni. Az elemental ágon 5 olyan talentünk lesz, ami kevésbé hasznos raideléshez, lássuk melyek ezek!
· Elemental Warding: bekapott sebzést csökkent, teljesen kitalentelve 6%-al. Raidre is hasznos lehet, de enélkül is túl kell tudnunk élni azokat a sebződéseket, amiket bossfightokon nem lehet elkerülni
· Elemental Devastation:Érdekes jelenség, mert bár Elemental ágon helyezkedik el, mégis tisztán Enhancement talent. PvP-s elementalként sem vesszük hasznát, felejtsük is el!
· Reverberation: 1 seccel csökkenti a Shock-jaink CD-jét. 5 pontért kevés, de egyébként sincs rá szükség a spell rota miatt (későbbiekben kerül leírásra)
· Astral Shift: tisztán PvP talent
· Improved Fire nova Totem: PvP talent, raideken aoe-re max. magma totemet használunk.
Sok Elemental shamannál láttam, hogy nem tesz pontot az Eye of the Storms-ra. Igaz, hogy nem default eset az, ha minket püfölnek, de a bossfightokon jellemző, hogy innen-onnan random sebzést kapunk (Ulduarban ez különösen jellemző, irdatlan burst raidsebződés jellemzi a boss-fightok többségét). Mindenképpen megér 3 pontot az, hogy ezek a random damage-ek ne befolyásolják túlzottan a kitolt dps-ünket.
A másik talent, amit rendszeresen látok, hogy nincs kimaxolva, az az Unrelenting Storm. Ezt is érdemes pedig 3/3-ra tenni, mivel, ha nem teszünk rá pontot, akkor 0 cast közbeni manaregenünk van talentből, tehát rákényszerülünk, hogy resto itemeket használjunk (vagy fél perc alatt kifogyjunk manából). Kimaxolva viszont a fightok 99%-át kibírjuk trükközés nélkül.
Amit mindenképp talenteljünk ki: Totem of Wrath (jelenleg a legerősebb raidwide spellpower buff a játékban – a +3% crit-ről nem is beszélve), Elemental Focus (Clearcasting nagyon fontos buff lesz, később leírom, hogy miért), Elemental Oath (+5% crit raidwide buff, üdvözlöm a baglyokat, tudjuk pótolni őket :P), Shamanism (irgalmatlanul nagy buff, amivel összekapták a dpsünket), Elemental Mastery, Lightning Overload, és kb az összes damage növelő – castidő csökkentő – crit növelő talent.
Al-talentfának mindenképpen az Enhancement javasolt (ellenben a TBC-érában megszokott resto subtalenttel). Resto ágon az egyetlen talent, ami befolyásolja az elementál shaman dmg-ét, az a Tidal Mastery, de túl mélyen van a fán, az Enhancement ágon ugyanez a talent megtalálható 2 Tier-rel feljebb és a többi talent is sokkal hasznosabb. Amit innen maxoljunk: Ancestral Knowledge (+10% Intellect – tehát +mana, + mana regen, +crit!), Thundering Strikes (+5% crit, magáért beszél), Elemental Weapons (több spell damage bónuszt ad a Flametongue), Shamanistic Focus (drasztikus Shock manaigény csökkentés – mivel a FS a rotánk szerves része, nagyon sok manát spórolhatunk meg vele). Sokan kirakják az Imp. Ghost Wolfot, vagy az Improved Shields-t. A ghost wolf abszolút PvP talent, lévén a bossfightok indoor környezetben vannak (1-2 kivételtől eltekintve), Improved shields nélkül is elegendő manaregenünk lesz, nem fogunk kifogyni.
Tehát akkor nézzünk egy standard PvE Elemental Shaman raid buildet:
http://talent.mmo-champion.com/?shaman=55300015032133513223013510050500310000000000000000000000000000000000000000000000&glyph=092618060300&version=9901
Miután a talentjeinket tisztáztuk, lássuk, mely statok fontosak a számunkra!
· Spell damage: ez lesz az egyik elsődleges statunk, nagyban befolyásolja, hogy mekkorát lövünk. 3.0.8 előtt pocsékul skálázódtunk a spell damage-el, de abban a patchban megoldották ezt a Shamanism talent bevezetésével.
· Hit rating: FONTOS! NAGYON! Ha nincs megfelelő hit ratingünk, akkor miss-elni fogunk a bosson, sokat, és az egyéb statjaink is kárbavésznek ezáltal, arról nem is beszélve, hogyha pl. a Flame Shockunk missel, akkor 4 seccel csúszik az egész rota, és nagyon sok dps kiesik ezáltal. Irányadó számok: Hit Cap – 368 (draenei: 342), shadowpriest Misery vagy druida Imp. Faerie Fire debuffal – 289 (draenei: 263). Én a 289-es Hit Rating cappelését javaslom, a 368 Hit ratinghez túl sok más statot kellene feláldozni, és a raidben túlnyomó részt megtalálható egy shadow priest vagy egy balance druida.
· Crit rating: Amióta elemental shamannal játszok, azóta crit alapú build volt. Ha elértük a hitcapet, ideje, hogy a crit ratinget is feltornásszuk, mivel több buffunk is crit-procc alapú. Egyik ilyen az Elemental Oath, ami a Lava Burst garantált critje miatt gyakorlatilag 100%-os uptime-ú. A másik –és fő- ok, amiért érdemes turbózni a critünket, az a Clearcasting. A nemrég bevezetett talenteknek köszönhetően az Elemental Oath – Clearcasting kombó +10% damage-et jelent nekünk. Innen tehát már világos a cél, az említett kombó minél nagyobb uptime-ja (mivel ugye a Clearcasting nem függ össze a haste-tel, és az Elementa Oath gyakorlatilag mindig aktív, ezért ezt a +10%-ot kizárólag a critünk mennyisége befolyásolja).
· Haste rating: Miután elérünk egy bizonyos crit szintet, nem fog akkora boostot adni a crit (közgéből ezt hívjuk a határhasznosság jelenségénekJ ). A haste is nagyon fontos statunk, minél több haste, annál több spellt tudunk x idő alatt castolni, tehát nő a dps. Előnye a crittel szemben, hogy nem RNG alapú, hanem konstans.
· Intellect: Nem érdemes közvetlen gyúrni rá, de minél több, annál jobb. Elsősorban a max manánk mennyiségét növeli, másrészt a critünk és a mana regenünk is függ tőle. Az itemeken általában elegendő Intellect található, nem kell vele törődni.
· Stamina: nem utolsósorban a Staminánk is fontos statnak számít. Ugye hiába osztunk über dps-t ha elvisz az első szél. Halott dps 0 dps, hogy egy közhelyet idézzek. Sajnos valamiért a shamanok a legtörékenyebbek és a legtöbb clothosnak is több HP-ja van valamiért, de ettől függetlenül raidkörnyezetben általában elegendő a megfelelő tierben található itemeken található stamina.
Összegezve tehát a fontossági sorrend: Spell Damage > Hit > Crit > Haste > Int > Stam. Ez nem azt jelenti, hogy hit capig felejtsük el a critet, meg a többit, hanem próbáljuk balanszban tartani ezeket a statjainkat. Néhány irányadó szám (unbuffed értékek), amire érdemes törekedni, és amin már komoly dps-t lehet kitolni:
Spell power: 2000-2100 (csak Flametongue Weapon buffal)
Hit rating: 280-300
Crit: 25-30%
Haste: 450-500
Elemental shamanoknak nagy választék áll rendelkezésre választható glyphekből. Sokaknak fejtörést okozhat, hogy mely major glypheket érdemes alkalmazni, és melyeket lehet mellőzni. Lássuk őket sorban!
Glyph of Flame Shock – Az LvB nem eszi meg a targeten ketyegő FS-t, valamint az FS idejét megnöveli 18 sec-re. Mászt níííííd! Az ele shaman rota alapja ez a glyph!!
Glyph of Chain Lightning – Egyel több targetre hat a CL. Nem javasolt, mivel minimális damage-többletet okoz, a CL nerfelése óta általában nem része a rotánknak (single targeten).
Glyph of Elemental Mastery – Az elemental Mastery CD-jét csökkenti. Ígéretesen hangzik, azonban ez a CD-csökkentés nem eredményez akkora dps növekedést, ami miatt érdemes lenne helyet szorítani neki. Hanyagoljuk.
Glyph of Flametongue – 2% critet is ad a Flametongue fegyver enchantunk. Bár 2% crit plusz nem elhanyagolható, de találhatunk más glypheket is. Alkalmazható, de nem nélkülözhetetlen.
Glyph of Lava – 10%-al több bónuszt kap a Lava Burstünk a spell damage-ünkből. Ergo elég keményeket fog ütni a LvB, ha ezt a glyphet használjuk. 3.1 előtt az összes raidelő elemental shamannak bennt volt, most azonban csak elvétve látni, mivel ez a buff legjobb esetben is csak 8 secenként alkalmazódik. Mindenesetre szélről leesős criteket lehet vele lőni (vagyis burst dps-re nagyon jó, tartós dps-e már jóval kevesebb)
Glyph of Lightning Bolt – 4%-al növeli az LB sebzését. Erősen ajánlott a használata, mivel a sebzésünk túlnyomó részét (kb 60-80%-ot) még mindig az LB adja, így szinte mindig érvényesül a glyph hatása.
Glyph of Shocking – a shockok által betriggerelt GCD-t 1 sec-re csökkenti. Alkalmazásával próbálkoztak az Earth shockot beépíteni a rotánkba néhányan, de összességében inkább dmg kiesés. Kerüljük.
Glyph of Totem of Wrath – ToW castolásakor 5 percre megkapjuk a totem spell power buffjának a 30%-át – tehát konstans 84 spell power bónusz. Ez az a glyph, ami miatt a Lava kiszorult a javasolt glyphek közül, mivel ennek a hatása az összes spellünkre érvényes, tehát tartós dps növekedést érhetünk el vele. Az ElitistJerks okosai szerint 4000 spell power alatt hasznosabb, mint a Lava.
Glyph of Water Mastery – növeli a Water Shield hatását. Nem javasolt, mivel enélkül sem lesz mana gondunk.
A major glypheket kivégeztük, jöhetnek a minorok. Sajnos a major glyphekkel ellentétben itt nem találni nélkülözhetetlen glyphet, így személyes preferenciánk határozza meg, melyiket használjuk. A Glyph of Thunderstormról olvasta, hogy néhány raidelő guild megköveteli alkalmazását, de ezzel nem értek egyet. Igaz, hogy több manát tölt vissza glyphelve, és aoe-re a knockback miatt nem alkalmazhatjuk mobokon, de a TS knockback ereje néha felbecsülhetetlen (és most nem az ellen játékosainak a Himalájáról történő lelökdösését értem). Healer életeket lehet vele megmenteni 5 fősekben (raideken nem lesz időnk ezzel foglalkozni), valamint pl XT-002-n is segíthetünk abban, hogy a scrap botok ne érjenek be. Én nem javasolnám a beglyphelését. Említésre méltó glyph még a Glyph of Renewed Life, aminek alkalmazásával megszabadulhatunk az Ankhjainktól végre, valamint a Glyph of Water Shield, ami a Water Shield charge-jainak a számát növeli 1-el.
A glyphekről ennyit, térjünk át az enchantokra. A legtöbb itemünkre egyértelmű, mit kell rakni (Fejes – Arcanum of Burning Mysteries, Fegyverre: +63 spell power, stb.). Pár itemünkre nem biztos, hogy egyértelmű a választás. Kesztyűre lehet pl. +spell power és +hit rating közül választani. A gear határozza meg, melyiket érdemes, nagy általánosságban azonban a hit ratinget javasolnám, mivel felszabadul 1 socket, amibe tehetünk crites, hastes vagy bármilyen más gemet. Chestre és shieldre sajnos nincs túl értelmes enchant, marad a +10 All Stat és a +25 Int. Itt emelném ki az LW prof előnyét még, mivel bracerre +67 spell powert tudunk magunknak felrakni, ami nem kicsit durva. Azt hiszem, az enchantokról nem érdemes többet beszélni, a többi helyre egyértelmű választás.
Következzenek hát az itemek gemelése. Meta gemnek a Chaotic Skyflare Diamondot alkalmazzuk mindenképp, habár megkövetel 2 kék követ, ami az ele shamanoknak kicsit felemás szín, de hát ez van. Eleinte hit-re fogunk gemelni, mivel az itemizáció miatt kell egy kicsit gearelődni mire 290 hit rating közelébe érünk (sajnos csak a TIer seten van hit rating a mail cuccok közül…máig nem értem, miért). Amint tudunk, álljunk át sp/crit/hit-es gemelésre. A legoptimálisabb socket szín a piros és a sárga, mivel ezekbe tudunk tenni a számunkra legjobb gemek közül.
Piros socketbe az esetek 90%-ában egy Runed Scarlet Ruby kerül, +19 spell powerrel. Elég nagy boost, összehasonlíthatlan a többi „piros stattal”. Azt, hogy sárga socketbe mit rakjunk, többnyire gearünk határozza meg. Eleinte innen lesz elegendő hit ratingünk, később ezeket cseréljük crites/haste gemekre, attól függően, hogy miből áll kevesebb rendelkezésünkre. Esetleg 1-1 narancssárga vegyes gem is betehető, + spell powerért. A kék socket kéynes, mivel a kék gemek által adott statok egy az egyben teljesen feleslegesek egy ele shamannak. Lilából a sp/mp5 és az sp/stam, amit betehetünk, zöld gemből meg hites/hastes/crites si van, második statnak azonban mp5 és stamina van csak, ezek PvE-re nem kellenének, de sajnos a metagem miatt 2 kék gemet kénytelenek leszünk berakni. Ez van.
5. Játékstílus – avagy hogyan játszunk az ele shamannal
Az elemental shaman a casterek többségével egyaránt statikus caster, mivel spelljei nagyrészét castolnia kell – tehát az ideális bossfight a Patchwerk és Mimiron phase 1 jellegű fightok. Lássuk, mit fogunk castolni, tehát lényegesebb spelljeink következnek.
Flame Shock: instant DoT, ami benne ketyeg a szenvedő alanyban. Tisztességes spell powerrel 6-700at tickkel, többek között ezért is kötelező kiglyphelni, hogy egy tick se essen ki. Épp ezért kötelező mindig fenntartani a mobon, dinamikus fighton nagyon jól jön ez a DoT sebzés. T8 2p setbónusszal a tickjei critelhetnek (sajnos a Clearcastinget ezek nem proccoltatják). Nem kell cd-re tolni, de mindig újítsuk mielőtt lejárna. Ha egy fight közben, mindig újítsuk be futás közben!!
Lava Burst: gyorsan elcastolt, nagyon nagyot sebző spell, ami garantáltan crittel, ha a mobban ketyeg a FS. 8 sec cd van rajta, kb cd-re kell tolni mindig.
Lightning Bolt: ún. „filler” spell, vagyis azt az időt töltjük ki vele, amíg visszajön a LvB cd-je. Sebzésünk túlnyomó részét ez a spell adja.
Chain Lightning: 3.1 előtt a rota szerves része volt, akkor kapott egy nerfet, így kikerült a single dps rotából. Ha 3 mobot tudunk sebezni vele egyszerre, akkor érdemes beletenni a rotába, egyébként nem éri meg már szerintem. Egyébként is kajázza a manát rendesen.
Bossfighton tehát a rota valami ilyesmi lesz:
FS, LvB, 5xLB, LvB, 4x LB
Természetesen ez a rota módosul a haste-ünk mennyiségével, valamint az adott szituációnak megfelelően.
Az „olckúl” rota több mobra:
FS, LvB, CL, 2xLB, CL, LB, LvB, LB, CL, 2xLB.
3.1 előtt ez a rota volt általános, mostmár csak néha érdemes ezt használni.
Játékstílusunk másik része, hogy hogyan totemezünk, hisz kasztunkat ez különbözteti meg a leginkább szembeötlő módon a többi kaszttól. A 4 totemtípust vegyük külön.
Fire totem: Totem of Wrath. Mindig, cd-re (a glyph miatt). A legdurvább spell poweres buff a játékban jelenleg.
Water totem: Ha van paladin a raidben aki BoW-ot buffol, akkor Healing stream totem, ha nincs akkor Mana spring. Egyes helyeket pedig Cleansing totem.
Air totem: csak akkor ne Wraith of Air totemet tegyünk, ha más már teszi, és nincs cement sámán, aki Windfury-t tegyen.
Earth totem: castereknek tökmindegy, mert nincs nekik használható buff belőle, így az adott helyzet határozza meg, hogy Tremor vagy Earthbind kell-e tenni. Ha egyiket sem kell, akkor Strenght vagy Stoneskin totemet tegyünk a tankok, melee kasztok számára (btw a blizzard kezdhetne ezzel a totem típussal valamit végre)
Azt hiszem, hogy a lényegesebb dolgokat átvettük, ami az ele shaman stílusához tartozik, térjünk is át a következő részre!
6. Addonok
Az addonok célja, hogy a számunkra fontos infókat jól látható helyen megjelenítsük. Lássunk is párat, amelyeket hasznosak lehetnek a sámán kollegáknak.
A TotemTimers-el kezdeném, amelyet kb minden shamannak kötelezővé tenném. Totemjeinket setbe rendezhetjük, egy gombnyomásra castolhatjuk őket, váltogathatunk közülük, stb. Ehhez képest már csak hab a tortára, hogy egy talicskányi tracker-funkcióval is rendelkezik. Nyomon követi a water shieldünket, a fegyverenchantunkat, a reincarnation cd-t (bár néha eléggé nem siekrül nekiJ), a maelstrom weapon stack-eket, és a resto kollegák Earth shieldjét is tudja figyelni. Helykímélő, klikk kímélő, egérkímélő, időkímélő. Kényelmes, egyszerű. Mindenképp ajánlom!
RaidTotems – még nem próbáltam ki, de ki fogom szerintem. A paladinok PallyPowerjéhez hasonlóan össze lehet hangolni vele a raidben lévő sámánok totemjeit, így nem fordulhat elő, hogy 2 sámán is WoA totemet tegyen és a melee boost nélkül marad. Maximalizálható vele a raid support az adott setupban. Előnye, hogy nem kell minden sámánnak rendelkeznie az addonnal, hanem a TotemTimers-el képes kommunikálni, így a TotemTimerssel a többi shaman azt a totemet teszi le, amelyet a RaidTotemsben beállítottunk.
A FS DoT állapotáról folyamatosan képben kell lennünk, eleinte az ElkanoBuffBars-sal oldottam meg ezt (bár kacifántos a megoldása vele, de egyébiránt ajánlott ez az addon is!), de nemrég elkezdtem a NeedToKnow-t használni, ami tökéletesen ezt a célt szolgálja (valamint külön csináltam vele egy bargroupot, ami a számunkra fontos proccok fenntlétét jelzi – pl Clearcasting, Elemental Oath, Trinketek).
A Blizzard beépített damage-mutatója noha nosztalgikus és látványos, de nem éppen informatív. Az SCT (vagyis ScrollingCombatText) az egyik legelterjedtebb addon, ami ezt hivatott orvosolni, azonban mégsem ezt ajánlanám, hanem az MSBT-t (azaz: MikScrollBattleText). Az MSBT hasonló feladatokat lát el, mint az SCT, azonban sokkal finomabb beállítási lehetőséggel rendelkezik, így pl külön képes figyelni a proccokra, sőt, az adott proccokhoz külön eseményeket (pl hangot) rendelhetünk. Sok kaszt-specifikus addont válthat le.
Noha nem termelünk nagy aggrót, és 3.0 óta a tankok nagyon nagy aggrót tudnak termelni, mégis nélkülözhetetlen egy threatmeter jelenléte, amiből jelenleg a legelterjedtebb az Omen. Régebben több különféle ilyen addon volt (KTM, SimpleThreatMeter, stb), azonban a 3.0 patch óta a Blizzard beépítette az aggró mérést, így ezen addonok egyformán pontosan mérnek, mégis maradt a régi kedvenc Omennél a játékosok döntő hányada. Néha életmentő lehet, hogy időben leálljunk a nukeolásról.
Action barjainkhoz Bartender4/Dominos alkalmazása javasolt. Mind a két addon nagyjából ugyanazt tudja, így személyes preferencia alapján döntsük el, hogy melyiket használjuk. Optikai tuningot kaphat a ButtonFacade nevű addon skinjeitől.
Utolsónak, de nem utolsósorban említem a Recountot, amit damage-meternek szoktak hívni, azonban a dps mérése csak egy töredéke azon funkcióinak, amit ellát. Valójában egy igen gazdag statisztikát vezet a fightról – ki mennyit sebzett, mit sebzett, meddig sebzett, mennyit healelt és kit, hogyan, ki hányszor interruptolt - dispellezett egy életbevágó spellt meg még egy csomó mindent. Eszetlen használata demoralizáláshoz vezethet („Vezetem a dps/heal listát, ne szóljon be senki, hö” – az már más kérdés, hogy kiáll-e amiből kell, vagy nem húzza le az aggrót, stb… csak néha hivatkozzunk rá).
7. Konklúzió
Azt hiszem, minden lényeges tudnivalót leírtam, ami az elemental shaman alapjait illeti. Nagyon jól játszható speccről beszélhetünk, ami ha nem is top dps, de mindenképp a legfontosabb caster supportok közé tartozik, plusz annyi eszköze áll rendelkezésre, amennyi kevés kasztnak adatik meg. Ha megfogadtok egy tanácsot: inkább egy kis dps mínusz, mint hogy megmurdelj egy void zone-ban vagy más baromságbanJ. Jelenlétünk nélkülözhetetlen buffot ad a castereknek. Talán ezért is oly erős az ele shaman 5 fős instákban, hiszen a legfontosabb buffjainkat magunknak adjuk, kevésbé függünk mások supportjától, míg a többi casternek nagyon nagy need minden buff, amit mi adunk. Ha hivatkoznak az alacsony dps-etekre, akkor jusson eszetekbe, hogy minden caster dps-éből egy kicsi (vagy nem is kicsi) a ti érdemetek! Shamans for da world!
|